péntek , 8 november 2024
Kezdőlap Mozgás Ne csak félévente jusson eszünkbe: abroncskarabantartás
Mozgás

Ne csak félévente jusson eszünkbe: abroncskarabantartás

28

Ne csak félévente jusson eszünkbe, hogy léteznek!

Az autósok többségének csak ősszel és tavasszal tűnnek fel, pedig nem elég, ha csak a téli és nyári átszereléskor törődünk az abroncsokkal. Ezek ugyanis rendszeres gondoskodást, de legalábbis odafigyelést igényelnek, ami viszont sem pénzbe, sem jelentős időbe nem kerül. Jótanácsok a Chery Group szakembereitől.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni: legyen az autónk bármilyen erős vagy kis teljesítményű, nehéz vagy könnyű, gyors vagy lassú, mindössze négytenyérnyi felületen keresztül érintkezik az úttal. Ha gyorsítunk, lassítunk vagy kanyarodunk, az abroncsok viszik át az erőket a külvilág és az autó között. Ezért szó szerint létfontosságú, hogy folyamatosan optimális állapotban tartsuk őket.

Bár az autók egyre erősebbek, gyorsabbak, nagyobbak és nehezebbek lesznek, ez mégsem állítja megoldhatatlan feladatok elé az abroncsokat, hiszen azok szerkezete és anyagösszetétele is folyamatosan fejlődik – bátran állíthatjuk, hogy egy helyesen kiválasztott és megfelelő állapotú abroncs ma nagyobb biztonsági és teljesítmény-tartalékokkal rendelkezik, mint pár évtizede. Ezzel együtt se gondoljuk, hogy gondozásmentes alkatrészről volna szó: az abroncs igényli, de meg is hálálja az odafigyelést. Ehhez adnak tanácsokat a Chery Group szakemberei.

Se túl kevés, se túl sok 

2014 óta kötelező tartozéka minden, Európában újonnan forgalomba helyezett autónak az abroncsnyomást ellenőrző rendszer, azaz a TPMS. Ez figyelmezteti a vezetőt, amennyiben valamelyik abroncsban az előírt érték alá esik a nyomás. Ez azonban nem helyettesíti a kerekek nyomásának rendszeres, havonkénti ellenőrzését és beállítását: a TPMS ugyanis a biztonságosnak tekinthető tartomány minimumánál riaszt, ez pedig jellemzően alacsonyabb, mint az optimális érték. A túl alacsony nyomás megemeli az üzemanyag-fogyasztást, valamint rontja az iránytartást. És ha már itt tartunk: a túl nagy nyomás sem jó, mert csökken a felfekvő felület, és ezzel a tapadás. Az abroncs kopását mindkét szélsőséges állapot felgyorsítja. Az tehát a legjobb, ha konzervatívan tartjuk magunkat az ajánláshoz: havonta egyszer fújjuk az összes kereket a típushoz ajánlott értékekre. A pótkerékről se feledkezzünk meg. Ez egyébként arra is alkalmat ad, hogy ellenőrizzük, nincs-e sérülés, túlzott kopás az abroncsokon.

Higgadtan haladni

Minden olyan erőhatás, ami túlmutat a normális használat határain, az abroncs gyors és egyenetlen kopását eredményezheti. A modern elektronikus szabályozó rendszereknek köszönhetően ma már nem kell tartani attól, hogy vészfékezéskor leblokkol, hirtelen gázadáskor elpörög a kerék. Nem árt azonban tudni, hogyha túl gyorsan veszünk be egy kanyart, a gumik csikorgása, az aszfaltra húzott fekete nyom, bravúros vezetési képességeink mellett, az abroncsok azonnali kopását is jelzik. Alattomosak lehetnek az abroncsra mért ütések: ha óvatlanul hajtunk kátyúba, annak hatására akár végzetesen sérülhet a gumi szerkezete. Szidhatjuk persze az útkezelőket, de hatékonyabb az elővigyázatosság: rossz minőségű úton csökkentsük a sebességet, és hagyjunk teret a manőverezésre.

Megálláskor meredeken 

Minden utazás véget ér egyszer, de parkoláskor is fontos, hogy szem előtt tartsuk az abroncsok épségét. Ha az útpadka mellett parkolunk, ügyeljünk, hogy ne kis szögben közelítsünk a szegélyhez: ilyenkor nagy a veszélye, hogy odapréseljük, lehorzsoljuk a gumi oldalfalát. Ha fel kell állnunk a járdára, ugyanez az alapelv érvényes: a padkát 45 fok körüli szögben közelítsük meg, és lassan hajtsunk fel rá. Mielőtt leállítanánk az autót, győződjünk meg arról, hogy mindegyik kerék teljes terjedelmével a talajra támaszkodjon: ha félig a levegőben van, ott nagyobb, ráadásul egyenetlen terhelést kap az abroncs szerkezete.

Szakember, szakértelem

Amennyiben keréktárcsára szerelve tároljuk azokat, elvileg nem okoz gondot otthon cserélni a téli és nyári abroncsokat. Mégis ajánlatos ezt a munkát szakemberre bízni. Egyrészt, mert vannak olyan karbantartási feladatok, amiket elegendő félévente, évente elvégezni, viszont egyszerűbb, ha profira bízzuk – ilyen például az időszakos forgatás, amikor a bal és jobb oldal, az első és hátsó tengely között cserélgetjük az abroncsokat, hogy egyenletesen kopjanak. Másrészt, mert ilyenkor kaphatunk egy áttekintést az abroncsok állapotáról. A szakember gyakorlott szeme gyorsan felismeri, ha a leszerelt, illetve frissen felrakott abroncsok egyenetlenül vagy túlzott mértékben kopnak, netán sérültek – ezek egyébként akár a futómű hibás beállítására is utalhatnak, így potenciálisan sokkal nagyobb baj előzhető meg, ha időben észlelik a tüneteket. Az igazán lelkiismeretes szakemberek egyébként kerek perec megtagadják az olyan abroncsok felszerelését, amelyekkel már nem közlekedhetünk biztonságosan.

Biztosan, négy keréken a Chery Grouppal

Hamarosan kapható Magyarországon a Chery Group OMODA 5 modellje. Az autó hazai forgalmazója a Genius Automotive. A Chery által gyártott OMODA márka első körben Budapesten több helyszínen, valamint Kecskeméten lesz elérhető. A közeljövőben a hálózat tovább fog bővülni, és számos megyeszékhelyen lehet majd megvenni ezeket az autókat. Az OMODA 5 1,6-os benzines crossover, alapfelszereltséggel 10 millió forint bevezető áron lesz elérhető.


Kapcsolj ki! További friss híreket talál az oxox.hu főoldalán! Kövesse a technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Kapcsolódó cikkek

Volvo Trucks biztonsági rendszerek a gyalogosok és kerékpárosok védelméért

A forgalmas közlekedési helyzetek mindennapos biztonsági kockázatot jelentenek a veszélyeztetett úthasználókra nézve....

A fenntartható közlekedés tényleg csak az elektromos autókon múlna?

Még mindig státusszimbólum a céges autó, és ez nem segíti a környezetvédelmet...

Kisteherautó bérlés egy új autómegoszó szolgáltatással

Innovatív új szereplő az autómegosztásban: megérkezett Magyarországra az 123 Transporter, a mobilalkalmazás,...

Nincs már szükség téli-nyári gumikra?

Milyen abroncs szükséges egy elektromos autóra, mitől fogyaszt kevesebbet egy jármű, milyen...