A modern autók ma már technológiai szempontból szinte össze sem hasonlíthatóak a 15-20 évvel ezelőtt gyártott járművekkel. Egyre fejlettebb megoldások jelennek meg, amelyek nagymértékben növelik a biztonságot és a hatékonyságot. Tökéletes példa erre a légnyomás-érzékelő szenzor is, ami az egyik legfontosabb innováció az elmúlt időszakból.
Az érzékelő működése
A modern személy gumiabroncs felhozatalban a Gumiflex oldalán rengeteg olyan szettet találhatunk, amelyek a legújabb elvárásoknak is tökéletesen megfelelnek. Sok esetben egy egyszerű kiegészítő is elég ahhoz, hogy az autó vezetése, irányítása biztonságosabb legyen, vagy éppen a gumik nyújtanak majd jobb teljesítményt, esetleg hosszabb élettartammal rendelkeznek.
A gumiabroncs nyomása egy nagyon fontos paraméter, ami közvetlen hatással van a jármű teljesítményére. Befolyásolja a vezetési élményt, a biztonságos közlekedést és még a féktávot is meghosszabbíthatja, ha nincs megfelelően beállítva.
Ha túl alacsony vagy magas a nyomás, az több problémát is okozhat. Ilyen például az üzemanyag-fogyasztás növekedése, mivel az alacsony guminyomás nagyobb gördülési ellenállást fog eredményezni, így több energiára van szükség az autó mozgásához.
A kopás gyorsabb lesz, az abroncs egyes részei nagyobb terhelést kapnak, egyenetlen lesz az egész felület idővel. Csökkenő menetstabilitást érzékelhetünk, mivel a guminyomás hatással van a tapadásra és a fékezési teljesítményre is.
A túl magas nyomás sem előnyös, mivel itt is ugyanúgy egyenetlen lesz a kopás. Itt kerül képbe a légnyomás-érzékelő szenzor, aminek a feladata, hogy figyelmeztesse a vezetőt, ha nem megfelelő a nyomás, így a komolyabb problémákat még időben megelőzhetjük.
A guminyomást kétféleképpen képes érzékelni: az első a direkt, amikor a kerekekbe van beépítve a szenzor és közvetlenül méri a gumi belső légnyomását és hőmérsékletét. A másik az indirekt, amikor a kerék fordulatszámát figyeli az ABS és az ESP rendszereken keresztül.
Melyik a hatékonyabb?
Az indirekt hátránya, hogy kevésbé pontos, nem tudja megmondani, hogy pontosan melyik abroncsban csökken a nyomás. Csak akkor kapunk jelzést, ha már jelentős lesz az eltérés a normálishoz képest. Előnye, hogy olcsóbb, hisz nem kell külön szenzorokat beépíteni.
A direkt pont ezért hatékonyabb, mivel precíz és valós idejű mérést biztosít, az egyes kerekek állapotát külön tudja monitorozni és jelezni a sofőr felé. Nem kell sűrűn cserélni, mivel akkumulátorral működnek a szenzorok, amelyek akár 5-10 évig is bírják.
Ma már kötelező a TPMS
Az Európai Unióban 2014 óta kötelező minden új személyautóban valamelyik rendszer használata. Ennek köszönhetően jelentős mértékben lehet növelni a közlekedésbiztonságot és az üzemanyag-fogyasztás is optimalizálható, közvetett módon tehetünk egy lépést a fenntarthatóbb közlekedés irányába.
Kapcsolj ki! További friss híreket talál az oxox.hu főoldalán! Kövesse a technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!