kedd , 3 december 2024
Kezdőlap Tech Motorsportmérnök mesterképzést indít a Széchenyi István Egyetem
Tech

Motorsportmérnök mesterképzést indít a Széchenyi István Egyetem

64
Dr. Feszty Dániel, a Széchenyi István Egyetem Járműfejlesztési Tanszékének vezetője szerint az új mesterképzési szak jelentős nemzetközi érdeklődésre tarthat számot. (Fotó: Adorján András)

Forma–1-es tapasztalatokkal rendelkező, a nemzetközi autósport világában ma is aktív, nagy elismertségnek örvendő szakemberek adják át tudásukat a győri Széchenyi István Egyetem motorsportmérnök mesterszakára jelentkezőknek. Az először 2025 februárjában induló angol nyelvű képzésre több kontinensről is várják a konstruktőri feladatok iránt érdeklődő, elsősorban mérnöki alapképzést végzett hallgatókat. A versenyjárművek tervezésében, tesztelésében való jártasság megszerzését neves partnercsapatok is segítik.

A Széchenyi István Egyetem kiemelkedő szerepet játszik a járműipar kihívásaira válaszolni tudó, a nemzetközi piacon is versenyképes szakemberek gyakorlatorientált képzésében. A fiatalok a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatokban – mint a világcsúcstartó SZEnergy Team és a Formula Student Eastet megnyerő Arrabona Racing Team – csiszolhatják tudásukat. Az autó- és motorsporthoz ezer szállal kötődő győri intézmény Audi Hungaria Járműmérnöki Kara tovább bővíti a területet érintő oktatási palettáját, és motorsport-mérnöki mesterszakot indít. Az új képzés célja, hogy a legkorszerűbb tudást nyújtsa a versenyjárművek tervezése, tesztelése és üzemeltetése terén. A hallgatókat valós problémákra választ kereső projektfeladatok és a technikai sportág neves szakembereinek tapasztalatai segítik abban, hogy felkészült motorsportmérnökökké váljanak.

„Ilyen jellegű képzésre találunk ugyan példákat Nyugat-Európában, például Nagy-Britanniában, Franciaországban, illetve Spanyolországban és Olaszországban, de Kelet-Közép-Európában a Széchenyi István Egyetem úttörő szerepet vállal az új mesterszak elindításával” – fogalmazott dr. Feszty Dániel, az intézmény Járműfejlesztési Tanszékének vezetője.

Hozzátette, a program nyelve az angol, mert nemcsak a térségből, de egész Európából, sőt más kontinensekről, Észak- és Dél-Amerikából, Ausztráliából, Ázsiából is várják a jelentkezőket. „Hallgatóinknak magas színvonalú, a nemzetközi piacon is értékes ismereteket adó képzést kínálunk, hiszen vendégoktatóink nagy része a sportágból érkező szakember, köztük többen korábbi és ma is aktív Forma–1-es mérnökök. Emellett olyan partnercsapatokkal dolgozunk együtt, amelyek lehetőséget adnak a gyakorlati tudás mélyítésére” – emelte ki.

Az egyéves program hat modulba szervezve, 12 kurzusból áll, amelyek mindegyike tartalmaz megoldandó projektfeladatot az elméleti oktatás mellett. „Minden modulban olyan személyiségek működnek közre, mint a köridő-szimulációs, gumiabroncs-modellező és felfüggesztés-tervező szoftveréről ismert OptimumG alapítója és tulajdonosa, korábbi Forma–1-es és Indycar versenymérnök, Claude Rouelle, aki a versenyjárművek dinamikai szimulációinak világhírű szakértője. Szintén a Forma–1-ből érkezik hozzánk Hegedűs Andor, aki jelenleg az Aston Martin F1 Team vezető projekttervezőjeként dolgozik, illetve dr. Kling Sándor, aki napjainkban a Williams mérnöke. Thorsten Pfeffer az Audi Hungaria hajtáslánc-fejlesztési vezetője, korábban a Sauber Petronas Engineering F1 csapatának kutatási és fejlesztési vezetője volt, míg Norbert Gatzka több mint húszéves munkatapasztalattal rendelkezik a BMW-nél, többek közt a BMW F1 hajtásláncának tervezésében is szerepet játszott” – sorolta Kiss Szabolcs, aki társalapítója és ügyvezetője volt a Performanceology mesterségesintelligencia-alapú versenymérnök kifejlesztését célul kitűző startupnak. A Széchenyi-egyetem és az Arrabona Racing Team öregdiákja maga is a képzés előadója és egyben operatív vezetője.

A Széchenyi István Egyetem hallgatói versenycsapata, az Arrabona Racing Team gyakorlati hátteret biztosít a mesterképzéshez. (Fotó: Adorján András)

A mesterszak oktatói között találjuk még többek között dr. Hanula Barnát, a győri egyetem docensét, a nagyteljesítményű motorok tervezésének és fejlesztésének nemzetközileg elismert szakértőjét, Bári Dávidot, a versenyautók dinamikájának szakértőjét, aki Michelisz Norbert kétszeres világbajnokkal a M1RA Motorsport versenycsapat társalapítója és ügyvezetője, illetve Szelezsán Bettinát a Hyundai Motorsport németországi rali-világbajnokság (WRC) csapatának elektronikai rendszermérnökét.

A programban részt vevők olyan partnercsapatok segítségével oldhatják meg projektfeladataikat, mint a Radical Motorsport Hungary Team, a M1RA Motorsport, a Magyar Autósport-szövetség, a BirelART Magyarország vagy éppen az Arrabona Racing Team. A tervek szerint a képzés első évfolyama húsz fővel indul, és többek között olyan témakörökben nyújt ismereteket, mint az adatgyűjtés és elemzés, a versenyautó-hajtásláncrendszerek, a különböző beállítások, az aerodinamika, a tervezés, vagy éppen a tesztelés.

„A Széchenyi-egyetem tizenegy tudományterületet felölelő képzési, kutatási és innovációs tevékenysége révén az interdiszciplinaritás előnyével veszi fel a versenyt a hazai és a nemzetközi vetélytársakkal. Intézményünk tevékenységének egyik fókuszában a mobilitással kapcsolatos modern kutatások állnak, amelyek ugyancsak több tudományág szintetizációját igénylik. Ez a szemléletmód oktatásunkban is visszaköszön, hiszen célunk, hogy a nálunk tanulók egy-egy ágazat kihívásait komplexitásukban lássák, és valós megoldásokat tudjanak adni azokra. A jövő szakembereit képezzük a mérnöki területeken is, motorsportmérnök mesterképzésünkkel pedig ugyancsak a széles körű, gyakorlati tudás átadása a célunk, ráadásul hallgatóink a szakma nemzetközileg elismert, a motorsport legmagasabb szintjein tapasztalatot szerzett személyiségeitől sajátíthatják el a fortélyokat” – mondta el dr. Kovács Zsolt, az egyetem általános és oktatási elnökhelyettese.

A 2025 februárjában induló képzésre 2024. szeptember 15-ig lehet jelentkezni, a mesterszak tájékoztató oldala itt található.


Kapcsolj ki! További friss híreket talál az oxox.hu főoldalán! Kövesse a technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Kapcsolódó cikkek

Átformálják a villamos hálózatokat a Schneider Electric Enlit Europe-on bemutatott újdonságai

Az európai villamos hálózat mintegy 40 százaléka több mint 40 éves, ezért...

Januártól a 4iG Csoport ‘One’ márka alatt egyesíti távközlési kereskedelmi szolgáltatásait

Utolsó szakaszához érkezik a 4iG Csoport távközlési portfóliójának teljes megújítása, illetve egységesítése....

Tillát is megtalálták a netes csalók!

Az internetes csalásokról, a közösségi média és az online tér veszélyeiről, illetve...

Összehangolt európai fellépés a Temu-val szemben

A GVH elsőként lépett az európai versenyhatóságok közül Az európai uniós fogyasztóvédelmi...